Breaking News

Kelebihan Dan Kekurangan Tenaga Nuklir

pembangkit-listrik-tenaga-nuklir

thayyibah.com :: Pada masa sekarang, banyak negara telah menggunakan kuasa nuklear sebagai alternatif lain untuk menjana tenaga elektrik bagi menggantikan penggunaan arang batu. Antara negara2 yang mempunyai reaktor nuklear adalah Amerika Syarikat, Jepun, Iran, Perancis dan lain2. Orang ramai cenderung untuk mengaitkan tenaga nuklear dengan peperangan. Namun, tenaga nuklear sebenarnye mampu menjana tenaga elektrik lebih daripada penjanaan daripada pembakaran arang batu.

 
Kelebihan inilah yang menyebabkan mereka berlumba-lumba untuk membangunkan tenaga nuklear bagi kegunaan domestik di negara masing2. Malaysia juga tidak ketinggalan dalam melakukan kajian untuk pembangunan ini. Dalam konteks alam sekitar, tenaga nuklear dapat mengurangkan pencemaran gas karbon dioksida yang dilepaskan semasa pembakaran arang batu. Secara teorinye, satu gram atom Uranium(U-235) dapat menghasilkan tenaga sehingga 1 MW. Jika arang batu digunakan, kite memerlukan 2500 tan metrik arang batu sehari bagi menghasilkan tenaga sebanyak 1MW. Cuba anda bayangkan berapa banyak gas karbon dioksida dilepaskan? Sememangnye, kos pembangunan tenaga nuklear untuk penjanaan elektrik sangat tinggi. Namun, ia merupakan salah satu alternatif yang terbaik dalam menggantikan arang batu.
 
Tenaga nuklear sering dilabel sebagai senjata pemusnah. Peristiwa pengeboman bom atom di Hiroshima dan Nagasaki telah menyebabkan kemusnahan yang teruk kepada alam sekitar, harta benda dan manusia. Walaupun penggunaan tenaga nuklear dapat mengurangkan pencemaran udara, kecuaian dalam penjanaannye boleh menyebabkan pencemaran bahan radioaktif. Segala kerja2 penjanaan tenaga haruslah dilakukan dengan sempurna tanpa sebarang kesilapan. Kebocoran pada reaktor nuklear boleh menyebabkan bahan2 radioaktif terbebas di udara. Uranium(U-235) mempunyai ‘hayat separuh’ yang lama. Bahan ini bolah kekal berjuta-juta tahun dalam persekitaran sebelum ia terurai. ‘Hayat separuh’ atau ‘Half Life’ adalah jangkamasa satu2 bahan radioaktif itu untuk terurai kepada separuh dari beratnye.
 
Walaubagaimanapun, pendedahan kepada bahan2 radioaktif memberi kesan yang sangat buruk kepada manusia. Melalui beberapa kajian, Uranium contohnye dipercayai boleh menyerang sistem genetik manusia yang mana membawa kepada kanser dan penyakit2 lain dalam tempoh jangkamasa panjang. Jadi, ape pendapat korang kalau Malaysia bangunkan tenaga nuklear. Patut atau tidak?
Sumber: powerpuffgirl

About A Halia